Jesteśmy beneficjentami projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zobacz szczegóły
Skonstruowanie udoskonalonej maszyny parowej przez Jamesa Watta w XVIII wieku zapoczątkowało erę zwiększania efektywności pracy i doprowadziło do rewolucji, która ukształtowała kolejne stulecia. Dziś prawdopodobnie jesteśmy w trakcie kolejnego przewrotu. Tym razem dotyczącego pracy biurowej. Mowa oczywiście o usprawnianiu procesów biurowych za pomocą automatyzacji. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jakie są korzyści z robotyzacji pracy biurowej oraz poznamy jej możliwości, opisując przykładowe optymalizacje. Spróbujemy się również zastanowić, czy powinniśmy się bać nadchodzących zmian, czy raczej traktować je jako wybawienie od nudnej pracy i uwolnienie naszej kreatywności w rozwiązywaniu kolejnych problemów i stawianiu czoła wyzwaniom.
Praca w biurze potrafi być monotonna. Ciągłe tworzenie podobnych raportów, wklejanie danych do arkusza kalkulacyjnego z przesłanych maili czy plików PDF, liczenie wynagrodzeń i premii dla pracowników w zależności np. od danych, które znaleźć można w CRMie lub innym systemie. Wiele z czynności, które wykonują pracownicy w biurze — jest powtarzalnych. A skoro tak, to można je zautomatyzować, za pomocą specjalnego oprogramowania, które „uczymy” tych czynności. Po zaprojektowaniu odpowiedniej ścieżki i jej przetestowaniu aplikacja zaczyna wykonywać wszystkie standardowe czynności samodzielnie. Rolą pracownika jest wtedy jedynie wyrywkowe sprawdzanie działania oprogramowania (szczególnie w pierwszej fazie), a później radzenie sobie z wyjątkami, kiedy na przykład, ktoś nieprawidłowo wypełni raport, który automat zaczytuje do innego pliku.
Poniżej kilka przykładów wdrożeń automatyzacji w biurze.
Automatyzacja procesów biurowych przynosi szereg korzyści zarówno dla firm, jak i pracowników. Oto kilka kluczowych aspektów, które podkreślają, dlaczego jest ona coraz bardziej ceniona w środowisku biznesowym:
Automatyzacja rodzi pewne obawy, co jest naturalne i zrozumiałe. Najczęściej podnoszone kwestie i wyzwania dotyczą utraty miejsc pracy oraz konieczności nabycia nowych kwalifikacji przez pracowników. Z drugiej strony obecnie problem jest ze znalezieniem odpowiednich osób do pracy, a przyszłość nie jawi się w różowych barwach. Z każdym kolejnym rokiem coraz więcej osób odchodzić z rynku pracy przechodząc na emeryturę, a coraz mniej młodych ludzi będzie podejmować pierwsze zatrudnienie. W tym kontekście automatyzacja to wybawienie. Ponadto rośnie ogólna świadomość konieczności ciągłego uczenia się nowych rzeczy oraz podnoszenia swoich kwalifikacji, co pozwoli ludziom na wykonywanie ciekawszej i lepiej płatnej pracy.
Chociaż istnieją pewne przesłanki, że robotyzacja może zaszkodzić rynkowi pracy, z dużym prawdopodobieństwem to się jednak nie stanie. Wierzymy, że uzyskane godziny pracy będą napędzały kreatywność do tworzenia nowych, lepszych produktów i usług, które będą lepiej dopasowane do potrzeb klientów.
Wdrożenie robotyzacji w biurze to proces, który wymaga zaplanowania i precyzyjnej realizacji. Popełnienie błędu na tym etapie może doprowadzić do powtarzania go przez kilka cykli procesowych. Warto zatem uwzględnić kilka kroków, aby automatyzacja była skuteczna i przynosiła zadowalające wyniki.
Pierwszym etapem jest analiza procesów. Przed rozpoczęciem robotyzacji należy dokładnie zrozumieć i opisać obecnie istniejący proces biurowy. Można na przykład przeprowadzić audyt lub obserwację. To pozwoli na zidentyfikowanie zadań, które są powtarzalne, czasochłonne i podatne na ludzkie błędy.
Następnym krokiem powinno być dobranie odpowiedniego oprogramowania. Na rynku istnieje sporo aplikacji do wyboru. Nie każda nadaje się do automatyzowania wszystkich czynności.
Następnie przystępujemy do wdrożenia i testowania. Należy ustawić odpowiednią ścieżkę, zwizualizować proces, a następnie przenieść go do aplikacji, która będzie wykonywać prace za pracownika. Automatyzacja nie powinna być wdrażana natychmiast we wszystkich obszarach. Lepiej jest rozpocząć od jednego lub kilku procesów, aby umożliwić dostosowanie się zespołu do nowej rzeczywistości. Po wdrożeniu następuje etap testów, w trakcie którego monitoruje się działanie automatyzacji i dokonuje ewentualnych poprawek.
Integracja zespołu i szkolenia stanowią kolejny kluczowy element. Pracownicy muszą być świadomi zmian i dostosować się do nowej rzeczywistości. Dlatego ważne jest przeprowadzenie szkoleń, które pozwolą zespołowi efektywnie współpracować z nowymi narzędziami.
Ostatnim, lecz nie mniej ważnym, etapem jest monitorowanie i optymalizacja. Po wdrożeniu robotyzacji niezbędne jest regularne monitorowanie jej efektywności. To pozwala na identyfikację obszarów do optymalizacji oraz dostosowywanie strategii automatyzacji do zmieniających się potrzeb i warunków biznesowych.
Wdrożenie robotyzacji w biurze to złożony proces, jednak skrupulatne podejście do każdego z etapów może przynieść wymierne korzyści w postaci efektywniejszych procesów i poprawy jakości pracy. Warto postawić również na doświadczonych ekspertów, którzy doradzą, w zakresie użycia technologii, dobrze zaprojektują proces oraz będą dbać o jego optymalizację.
Chcesz wprowadzić usprawnienia w swoim biurze? Widzisz miejsce na robotyzacje niektórych czynności, które wykonują Twoi pracownicy? Chcesz oszczędzić kilkaset godzin ich pracy? A może potrzebujesz doradcy w tym zakresie, który przyjrzy się procesom w Twojej firmie i doradzi, które z nich można zautomatyzować? Jeśli tak, nie wahaj się i napisz do nas! Poznaj nasze doświadczenie w tym zakresie, porozmawiaj z ekspertami i dowiedz się więcej.
Źródła:
Ćwiertnia, R. (2021). Robotyzacja pracy biurowej jako narzędzie zarządzania procesowego. Społeczeństwo i Polityka, (4 (69)), 45-62.
Jak odzyskać 300 godzin pracy dzięki automatyzacji w obsłudze klienta i fakturowaniu?