Baza wiedzy - artykuły

Misja i wartości Lean To Win

W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy, jak ważne dla firm jest posiadanie misji i wartości, którymi kierują się w swojej pracy. Porównaliśmy misję przedsiębiorstwa do mapy, która określa cel istnienia organizacji i jej zadania biznesowe. Jeżeli chodzi o wartości, to uznaliśmy, że są one kompasem, który kieruje firmę i jej pracowników. Podkreśliliśmy również, jak ważne jest dbanie o dobrą komunikację wypracowanych i zapisanych idei. Chcąc dać dobry przykład, przygotowaliśmy krótki opis naszej misji i naszych wartości. Mamy nadzieję, że zachęcą Cię do napisania lub ponownego przyjrzenia się zasadom obowiązującym w Twojej organizacji.

Czytaj więcej »
Misja wizja wartości w firmie

Misja, wizja oraz wartości przedsiębiorstwa – puste slogany, czy najważniejsza część strategii firmy? 

Często w artykułach zwracamy uwagę na fakt, że żyjemy w świecie, w którym coraz częściej dochodzi do biznesowych przełomów. Wicher zmian wieje coraz szybciej i żeby nie zostać porwanym, warto zadbać o silne ugruntowanie. Tymi fundamentami może być dobrze przemyślana misja firmy, która ma za zadanie pokazywać kierunek działania. Warto również dorzucić śmiałą wizję pomagającą kształtować wspólnotę wokół firmy i ustawić kurs na lata do przodu. W końcu przydatne są też wartości. To dzięki nim można przetrwać ciężkie chwile zwątpienia i podejmować decyzje zgodne z własnym sumieniem. To trzy elementy, które nie tylko stanowią filary organizacji, ale również oddziałują na jej kulturę, relacje z interesariuszami oraz decyzje strategiczne. W tym artykule zgłębimy istotę misji, wizji i wartości w kontekście współczesnych przedsiębiorstw. Zastanowimy się, w jaki sposób tworzyć te fundamenty, jak o nich mówić. Sprawdzimy również, jakie firma może mieć wartości oraz przedstawimy kilka misji i wartości znanych firm.

Czytaj więcej »
Lean management w usługach

Lean w usługach — definicje, zakres optymalizacji i przykłady

Obecnie ze względu na coraz wyższe koszty doskonalenie operacji w sektorze usług staje się kluczową kwestią dla firm starających się sprostać oczekiwaniom klientów. W tym kontekście filozofia zarządzania znana jako lean management zdobywa coraz większe uznanie. W artykule tym przyjrzymy się, jak koncepcja, początkowo rozwinięta w przemyśle, może być z powodzeniem zastosowana w sektorze usług. Rozpoczniemy od zdefiniowania koncepcji, a następnie skupimy się na wyzwaniach charakterystycznych dla świadczenia usług. Przeanalizujemy, dlaczego lean management staje się nieodzownym narzędziem dla firm usługowych, dążących do efektywności i zwiększenia wartości dla klienta. W kolejnych częściach artykułu eksplorować będziemy praktyczne zastosowania zasad lean management ii analizując studia przypadków organizacji, które odniosły sukces po wdrożeniu tej filozofii zarządzania. Przygotuj się na podróż przez świat lean management w usługach, gdzie efektywność i doskonałość stają się osiągalnymi celami dla innowacyjnych organizacji.

Czytaj więcej »

Kanban i jego różne oblicza

Metoda kanban należy do podstaw lean management. Jednak pojęcie to nie zawsze oznacza to samo. W jednym z badań [1] analizowano literaturę, pod kątem podejść do tego narzędzia, co poskutkowało zidentyfikowaniem aż 32. odmian tej techniki! W niniejszym artykule nie będziemy omawiać ich wszystkich, ale spróbujemy wytłumaczyć ogólne założenia, zasady oraz zastosowanie kanbanu. Przedstawimy również jego wady, zalety oraz pokażemy, jak można używać tej metody — nie tylko w procesach produkcyjnych, ale także usługowych.

Czytaj więcej »
Lean management w e-commerce ludzie innowacje i marketing

Lean Management w e-commerce – ludzie, innowacje i marketing

To już trzeci artykuł z cyklu lean management i e-commerce. W pierwszym przedstawiliśmy szereg statystyk związanych z rynkiem zakupów internetowych w Polsce. Zastanawialiśmy się też nad tym, jakie wskaźniki śledzić oraz zidentyfikowaliśmy procesy, w których — z pewnością — filozofia szczupłego zarządzania może pomóc. W drugim tekście skupiliśmy się na tym, w jaki sposób wyeliminować marnotrawstwa z biznesów e-commerce oraz jakich metod używać, aby to osiągnąć. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się trzem sprawom związanym z handlem w sieci. Po pierwsze pracownikom firm. Co zrobić, aby byli bardziej zaangażowani, jak dzięki nim stworzyć prężnie działające przedsiębiorstwo. Po drugie — innowacjom. Sprzedaż przez internet zmienia się jak mało która branża. Aby nadążyć, warto wprowadzać nowatorskie rozwiązania. Natomiast, by robić to sprawnie, można wykorzystać lean. Zastanowimy się również, jak można usprawnić personalizację procesu zakupowego oraz po co w ogóle to robić. Przed nami spora dawka wiedzy! 

Czytaj więcej »
Defekty na produkcji i w błędy w usługach - poka yoke

Co zrobić, aby ludzie nie popełniali błędów (na produkcji i w usługach), czyli czym jest metoda poka yoke. Definicja, przykłady i zasady. 

Filozofowie od dawna przekonują, że błądzenie to ludzka rzecz. Sprawą popełniania różnego rodzaju pomyłek zajmują się współcześnie również psychologowie, którzy tłumaczą je najczęściej odnosząc się do procesów uwagi. Czasami mamy jej po prostu zbyt mało, aby poświęcić ją na dodatkowe zadanie. Innym razem działamy tak automatycznie i bezrefleksyjnie, że wkładamy bochenek do lodówki zamiast do chlebaka, myśląc o przysłowiowych niebieskich migdałach. Błędy popełniamy również, kiedy podejmujemy decyzje i wydajemy osądy o różnych zjawiskach. Co możemy zrobić, aby nie popełniać błędów? Nie dopuszczać do ich zrobienia lub mocno minimalizując prawdopodobieństwo, że to nastąpi. Tym właśnie jest metoda poka yoke, która stała się częścią filozofii lean management. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł!

Czytaj więcej »

Lean Management w E-commerce: jak wyeliminować marnotrawstwa? 

W ostatnim artykule przyjrzeliśmy się, jak wygląda rynek e-commerce w Polsce. Przedstawiliśmy kilka statystyk, które pokazują wyraźnie, że sporo osób korzysta z tej formy zakupów. Co więcej, samych sklepów internetowych z każdym rokiem będzie przybywać. Zidentyfikowaliśmy również kilka obszarów, w których filozofia lean management może pomóc w optymalizacji i poprawieniu jakości procesów biznesowych w firmach zajmujących się sprzedażą przez sieć. W niniejszym artykule nadal pozostajemy w tym samym temacie. Tym razem przyglądniemy się bliżej założeniom szczupłego zarządzania w odniesieniu do e-commerce oraz narzędziom, które pomagają w eliminowaniu marnotrawstw w przedsiębiorstwach w tej branży. Zaczynamy!

Czytaj więcej »

Lean management w e-commerce – obszary do zyskownych usprawnień oraz przykłady

Sprzedaż internetowa to jedna z najprężniej rozwijających się obecnie branż nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dostęp do internetu zdecydowanie zmienił sposób, w jaki przeciętny Kowalski kupuje, a duża konkurencja na tym rynku sprawiła, że zakupy internetowe stały się proste i przyjemne. Duża presja ze strony klientów spowodowała również, że wiele sklepów internetowych może nie przetrwać. Ludzie spodziewają się, że otrzymają zamówione produkty już następnego dnia, że dostawa będzie darmowa, przy jednocześnie najniższej cenie i łatwej możliwości dokonania zwrotu. Przy takich oczekiwaniach ważne staje się to, jak wygląda zarządzanie i proces obsługi klienta. Firmy, które robią to mądrze – będą się rozwijać, pozostałe, co najwyżej przetrwają. W jakich obszarach działalności e-commerce można wdrożyć filozofię szczupłego zarządzania, aby zoptymalizować funkcjonowanie firmy i móc sprostać wysokim wymaganiom internautów? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. Poznasz również przykłady dwóch firm z tej branży, którym pomogliśmy.

Czytaj więcej »

Psychologia przedsiębiorcy. Część 2

W pierwszej części artykułu pisaliśmy o kilku cechach, które charakteryzują innowacyjnych przedsiębiorców. Wspomnieliśmy o samokontroli, jako niezbędnej do realizowania długotrwałych celów i planów. Zajęliśmy się również kwestią poczucia kontroli, która pozwala ludziom biznesu mieć poczucie wpływu na rzeczywistość, dzięki czemu wierzą, że mogą ją zmienić. Zastanawialiśmy się również, czy skłonność do ryzyka pomaga, czy raczej przeszkadza przedsiębiorcom. Rozważaliśmy i pokazywaliśmy wyniki badań dotyczące sposobu podejmowania decyzji przed przedsiębiorców, którzy z jednej strony ufają swojej intuicji (w sytuacjach niepewnych), a z drugiej strony świetnie analizują dostępne dane (jeśli tylko takie są). Dzisiaj kolejna porcja dociekań.

Czytaj więcej »
Psychologia przedsiębiorcy

Psychologia przedsiębiorcy. Część 1 – od samokontroli po podejmowanie decyzji

Przedsiębiorcy niewątpliwie zmieniają świat. Szukają nowych, lepszych i skuteczniejszych metod na rozwiązywanie problemów, z którymi zmagamy się na co dzień. Wielu z nich nie znamy z nazwiska, chociaż znamy ich produkty. Innych doskonale kojarzymy — Steve Jobs, Elon Musk, Bill Gates, czy Oprah Winfrey to tylko część z osób, które dzięki swojej pracowitości, talentowi i specyficznej konstelacji cech psychologicznych osiągnęły wielki sukces biznesowy. W artykule tym zgłębimy fascynujący obszar psychologii przedsiębiorców, tych, którzy tworzą startupy i chcą swoimi usługami czy produktami podbić cały świat. Napiszemy, czym jest samokontrola i dlaczego warto ją wzmacniać prowadząc firmę. Zobaczymy, co z prowadzeniem firmy ma wspólnego poczucie kontroli oraz skłonność do ryzyka.

Czytaj więcej »

Lean to Win - konsultacje lean dla firm rodzinnych

Lean to Win to firma, która pomaga firmom rodzinnym w usprawnianiu i zarabianiu. Wykorzystując narzędzia lean management i wieloletnie doświadczenie. Dowiedz się, jak pracujemy, kim jesteśmy i poznaj nasze największe sukcesy z wdrażania lean w firmach rodzinnych.