Baza wiedzy - artykuły

Layout, czyli optymalizacja przestrzeni pracy według lean management
Layout, czyli rozmieszczenie elementów pracy wewnątrz zakładu produkcyjnego lub biura, ma ogromny wpływ na efektywność operacyjną oraz jakość produktów i usług. W kontekście lean management, odpowiednio zaprojektowany layout ma na celu eliminowanie marnotrawstwa i maksymalizację wartościowych operacji poprzez minimalizację niepotrzebnych ruchów, transportu czy nadmiernych zapasów.

Jak firma KF LEX odzyskała 300 godzin pracy dzięki automatyzacji w obsłudze klienta i fakturowaniu?
Pod koniec lutego zorganizowaliśmy webinar, podczas którego rozmawialiśmy z Dawidem Rejmerem, partnerem w firmie KF LEX. Rozmawialiśmy o tym, czym zajmuje się jego firma, jak doszło do współpracy z Lean To Win. Jednak przede wszystkim chcieliśmy pokazać, jak wspólnie udało nam się odzyskać ponad 300 godzin pracy, dzięki zautomatyzowaniu procesów w dziale obsługi klienta i fakturowaniu. Poniżej przeczytasz o najważniejszych wątkach z naszego spotkania, a jeśli chcesz otrzymać dostęp do całego nagrania kliknij tutaj, aby uzyskać dostęp.

Misja i wartości Lean To Win
W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy, jak ważne dla firm jest posiadanie misji i wartości, którymi kierują się w swojej pracy. Porównaliśmy misję przedsiębiorstwa do mapy, która określa cel istnienia organizacji i jej zadania biznesowe. Jeżeli chodzi o wartości, to uznaliśmy, że są one kompasem, który kieruje firmę i jej pracowników. Podkreśliliśmy również, jak ważne jest dbanie o dobrą komunikację wypracowanych i zapisanych idei. Chcąc dać dobry przykład, przygotowaliśmy krótki opis naszej misji i naszych wartości. Mamy nadzieję, że zachęcą Cię do napisania lub ponownego przyjrzenia się zasadom obowiązującym w Twojej organizacji.

Usprawnienie procesów biurowych. Jak automatyzacja rewolucjonizuje efektywność pracy
Skonstruowanie udoskonalonej maszyny parowej przez Jamesa Watta w XVIII wieku zapoczątkowało erę zwiększania efektywności pracy i doprowadziło do rewolucji, która ukształtowała kolejne stulecia. Dziś prawdopodobnie jesteśmy w trakcie kolejnego przewrotu. Tym razem dotyczącego pracy biurowej. Mowa oczywiście o usprawnianiu procesów biurowych za pomocą automatyzacji. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jakie są korzyści z robotyzacji pracy biurowej oraz poznamy jej możliwości, opisując przykładowe optymalizacje.

Wartości firmy w duchu lean management
Wartości firmy w duchu lean management Jak pokazaliśmy w ostatnim artykule stworzenie odpowiedniej misji i wizji pozwala na rozwój przedsiębiorstw. W kolei wartości pełnią rolę

Misja, wizja oraz wartości przedsiębiorstwa – puste slogany, czy najważniejsza część strategii firmy?
Często w artykułach zwracamy uwagę na fakt, że żyjemy w świecie, w którym coraz częściej dochodzi do biznesowych przełomów. Wicher zmian wieje coraz szybciej i żeby nie zostać porwanym, warto zadbać o silne ugruntowanie. Tymi fundamentami może być dobrze przemyślana misja firmy, która ma za zadanie pokazywać kierunek działania.

Lean w usługach — definicje, zakres optymalizacji i przykłady
Obecnie ze względu na coraz wyższe koszty doskonalenie operacji w sektorze usług staje się kluczową kwestią dla firm starających się sprostać oczekiwaniom klientów. W tym kontekście filozofia zarządzania znana jako lean management zdobywa coraz większe uznanie. W artykule tym przyjrzymy się, jak koncepcja, początkowo rozwinięta w przemyśle, może być z powodzeniem zastosowana w sektorze usług. Rozpoczniemy od zdefiniowania koncepcji, a następnie skupimy się na wyzwaniach charakterystycznych dla świadczenia usług. Przeanalizujemy, dlaczego lean management staje się nieodzownym narzędziem dla firm usługowych, dążących do efektywności i zwiększenia wartości dla klienta. W kolejnych częściach artykułu eksplorować będziemy praktyczne zastosowania zasad lean management ii analizując studia przypadków organizacji, które odniosły sukces po wdrożeniu tej filozofii zarządzania. Przygotuj się na podróż przez świat lean management w usługach, gdzie efektywność i doskonałość stają się osiągalnymi celami dla innowacyjnych organizacji.

Kanban i jego różne oblicza
Metoda kanban należy do podstaw lean management. Jednak pojęcie to nie zawsze oznacza to samo. W jednym z badań [1] analizowano literaturę, pod kątem podejść do tego narzędzia, co poskutkowało zidentyfikowaniem aż 32. odmian tej techniki! W niniejszym artykule nie będziemy omawiać ich wszystkich, ale spróbujemy wytłumaczyć ogólne założenia, zasady oraz zastosowanie kanbanu. Przedstawimy również jego wady, zalety oraz pokażemy, jak można używać tej metody — nie tylko w procesach produkcyjnych, ale także usługowych.

Lean Management w e-commerce – ludzie, innowacje i marketing
To już trzeci artykuł z cyklu lean management i e-commerce. W pierwszym przedstawiliśmy szereg statystyk związanych z rynkiem zakupów internetowych w Polsce. Zastanawialiśmy się też nad tym, jakie wskaźniki śledzić oraz zidentyfikowaliśmy procesy, w których — z pewnością — filozofia szczupłego zarządzania może pomóc. W drugim tekście skupiliśmy się na tym, w jaki sposób wyeliminować marnotrawstwa z biznesów e-commerce oraz jakich metod używać, aby to osiągnąć. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się trzem sprawom związanym z handlem w sieci. Po pierwsze pracownikom firm. Co zrobić, aby byli bardziej zaangażowani, jak dzięki nim stworzyć prężnie działające przedsiębiorstwo. Po drugie — innowacjom. Sprzedaż przez internet zmienia się jak mało która branża. Aby nadążyć, warto wprowadzać nowatorskie rozwiązania. Natomiast, by robić to sprawnie, można wykorzystać lean. Zastanowimy się również, jak można usprawnić personalizację procesu zakupowego oraz po co w ogóle to robić. Przed nami spora dawka wiedzy!

Co zrobić, aby ludzie nie popełniali błędów (na produkcji i w usługach), czyli czym jest metoda poka yoke. Definicja, przykłady i zasady.
Filozofowie od dawna przekonują, że błądzenie to ludzka rzecz. Sprawą popełniania różnego rodzaju pomyłek zajmują się współcześnie również psychologowie, którzy tłumaczą je najczęściej odnosząc się do procesów uwagi. Czasami mamy jej po prostu zbyt mało, aby poświęcić ją na dodatkowe zadanie. Innym razem działamy tak automatycznie i bezrefleksyjnie, że wkładamy bochenek do lodówki zamiast do chlebaka, myśląc o przysłowiowych niebieskich migdałach. Błędy popełniamy również, kiedy podejmujemy decyzje i wydajemy osądy o różnych zjawiskach. Co możemy zrobić, aby nie popełniać błędów? Nie dopuszczać do ich zrobienia lub mocno minimalizując prawdopodobieństwo, że to nastąpi. Tym właśnie jest metoda poka yoke, która stała się częścią filozofii lean management. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj artykuł!

Lean Management w E-commerce: jak wyeliminować marnotrawstwa?
W ostatnim artykule przyjrzeliśmy się, jak wygląda rynek e-commerce w Polsce. Przedstawiliśmy kilka statystyk, które pokazują wyraźnie, że sporo osób korzysta z tej formy zakupów. Co więcej, samych sklepów internetowych z każdym rokiem będzie przybywać. Zidentyfikowaliśmy również kilka obszarów, w których filozofia lean management może pomóc w optymalizacji i poprawieniu jakości procesów biznesowych w firmach zajmujących się sprzedażą przez sieć. W niniejszym artykule nadal pozostajemy w tym samym temacie. Tym razem przyglądniemy się bliżej założeniom szczupłego zarządzania w odniesieniu do e-commerce oraz narzędziom, które pomagają w eliminowaniu marnotrawstw w przedsiębiorstwach w tej branży. Zaczynamy!

Lean management w e-commerce – obszary do zyskownych usprawnień oraz przykłady
Sprzedaż internetowa to jedna z najprężniej rozwijających się obecnie branż nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Dostęp do internetu zdecydowanie zmienił sposób, w jaki przeciętny Kowalski kupuje, a duża konkurencja na tym rynku sprawiła, że zakupy internetowe stały się proste i przyjemne. Duża presja ze strony klientów spowodowała również, że wiele sklepów internetowych może nie przetrwać. Ludzie spodziewają się, że otrzymają zamówione produkty już następnego dnia, że dostawa będzie darmowa, przy jednocześnie najniższej cenie i łatwej możliwości dokonania zwrotu. Przy takich oczekiwaniach ważne staje się to, jak wygląda zarządzanie i proces obsługi klienta. Firmy, które robią to mądrze – będą się rozwijać, pozostałe, co najwyżej przetrwają. W jakich obszarach działalności e-commerce można wdrożyć filozofię szczupłego zarządzania, aby zoptymalizować funkcjonowanie firmy i móc sprostać wysokim wymaganiom internautów? Tego dowiesz się z poniższego artykułu. Poznasz również przykłady dwóch firm z tej branży, którym pomogliśmy.
Lean to Win - konsultacje lean dla firm rodzinnych
Lean to Win to firma, która pomaga firmom rodzinnym w usprawnianiu i zarabianiu. Wykorzystując narzędzia lean management i wieloletnie doświadczenie. Dowiedz się, jak pracujemy, kim jesteśmy i poznaj nasze największe sukcesy z wdrażania lean w firmach rodzinnych.