Misja i wartości Lean To Win

W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy, jak ważne dla firm jest posiadanie misji i wartości, którymi kierują się w swojej pracy. Porównaliśmy misję przedsiębiorstwa do mapy, która określa cel istnienia organizacji i jej zadania biznesowe. Jeżeli chodzi o wartości, to uznaliśmy, że są one kompasem, który kieruje firmę i jej pracowników. Podkreśliliśmy również, jak ważne jest dbanie o dobrą komunikację wypracowanych i zapisanych idei. Chcąc dać dobry przykład, przygotowaliśmy krótki opis naszej misji i naszych wartości. Mamy nadzieję, że zachęcą Cię do napisania lub ponownego przyjrzenia się zasadom obowiązującym w Twojej organizacji.  

Jak tworzyliśmy naszą misję i wizję

Warto zacząć od tego, że jesteśmy organizacją rozproszoną. Na co dzień działamy w różnych częściach Polski. Cały zespół wspólnie widzi się dwa – trzy razy w roku podczas spotkań firmowych, integracji lub na organizowanych przez nas konferencjach. Chociaż prace nad stworzeniem tych dokumentów rozpoczęliśmy podczas corocznego spotkania, to jednak ostateczne opracowanie misji i określenie wartości –  nastąpiło podczas wideokonferencji. W ten sposób spotykamy się co tydzień na ustalanie bieżących spraw, więc rozmowa przez internet nie stanowi dla nas problemu. Daje też szereg możliwości – dzięki dostępnym narzędziom online każdy może edytować jeden dokument, co umożliwia organizację burzy mózgów. Co ważne, w tworzeniu misji i wartości brali udział wszyscy pracownicy Lean To Win. Jako stosunkowo niewielka organizacja możemy sobie na to pozwolić. Dzięki temu mamy pewność, że każdy z nas doskonale zna zasady i cele Lean To Win oraz wie, że miał wpływ na ich ostateczny kształt. 

(A co zrobić, kiedy zespół jest większy oraz dlaczego jeszcze warto spisać misję i wartości przeczytasz w artykule Misja, wizja oraz wartości przedsiębiorstwa – puste slogany, czy najważniejsza część strategii firmy?)

Misja Lean To Win

Poniżej znajduje się pełna treść naszej misji

Misja Lean To Win

Można ją podzielić na dwie części.  W pierwszej wskazujemy, jakie firmy są w centrum naszego zainteresowania. 

Jeżeli chodzi o firmy rodzinne, to rozumiemy ich wyjątkowość i specyfikę. Zdajemy sobie sprawę, z jakimi problemami się borykają. To pozwala nam szybciej i skuteczniej wprowadzać usprawniania oraz przekształcać je w zyski. Poza tym podoba nam się idea firm rodzinnych. Widzimy, że jest w nich inna dynamika, podejście oraz motywacja do biznesu. Co więcej, wypracowane wieloletnie strategie mogą być realizowane, bez obawy, że firma zostanie przejęta przez inną potężną organizację z innymi wartościami i filozofią zarządzania. Wierzymy, że jeśli uda nam się zaszczepić ideę ciągłego doskonalenia teraz, to będzie ona również wykorzystywana przez następne pokolenia. Taka wizja dodaje nam motywacji do działania, zwiększa nasze zaangażowanie, którym możemy dzielić się z Sukcesorami, Nestorami i wszystkimi pracownikami firm rodzinnych.  Przede wszystkim mamy też doświadczenie z pracy z wieloma biznesami familijnymi (Przeczytaj nasze Case Study, gdzie znajdziesz opinie takich firm jak InstalProjekt, KF Lex, Poltra). 

Kolejnym rodzajem firm, który wydaje nam się niezwykle interesujący są startupy. Szczególnie te ambitne, które są na szybkiej drodze znalezienia swojego modelu biznesowego. Dla nas szczególnie ważnym momentem rozwoju tego typu organizacji jest przejście z wytwarzania lub dostarczania usług z poziomu jednostkowego, z  tzw. „garażu”, na wytwarzanie/dostarczanie większej liczbie klientów. To zazwyczaj bardzo niebezpieczny moment dla młodych, innowacyjnych firm. Część z nich może zagubić się w tym procesie. My mamy doświadczenie, wiedzę oraz chęć pomocy. Wiemy, co zrobić, aby skalowanie biznesu odbywało się bezpiecznie dla organizacji, wiemy, jak radzić sobie z “klęską urodzaju”

Możemy wymienić kilka firm, dla których pracowaliśmy np.: Luxon, Hocomo, Medria)

Zarówno w firmach rodzinnych, jak i w startupach, chcemy wprowadzać usprawnienia oraz optymalizacje, które doprowadzą do m. in.  niższych kosztów oraz zwiększenia produkcji i przepustowości, co doprowadzi do większych zysków. 

Druga część naszej misji mówi, że nasza pomoc buduje wartość polskiego biznesu poprzez wspieranie Nestorów, Sukcesorów i CEO w skalowaniu biznesu. Zależy nam na budowaniu rodzimej gospodarki i wspieraniu polskich firm. Wierzymy, że nasza pomoc pozwoli na konkurowanie z innymi podmiotami na całym świecie, a napis “Made in Poland” będzie kojarzyć się wszystkim z jakością i niezawodnością.

Oczywiście nie oznacza to, że nie współpracujemy z innymi firmami. W mamy doświadczenie również w doradztwie dla korporacji (Santander, Ingram Micro, KGHM, Hocomo – przeczytaj wszystkie nasze Case Study) i dla nich też kierujemy swoją ofertę. 

Nasze wartości

Wyznaczoną misję realizujemy dzięki wartościom, których przestrzegamy. Dotyczą one zarówno naszego zespołu jak i podejścia do przyszłych, obecnych oraz byłych klientów. 

Zaufanie – w naszej codziennej pracy stawiamy na zaufanie. Ufamy, że osoby, z którymi pracujemy i współpracujemy działają w najlepszym interesie firmy i klientów. To pozwala nam powierzać obowiązki bez konieczności ciągłej kontroli i poprawiania. Wiąże się też z kolejną wartością, jaką cenimy – samodzielnością. Każdy w zespole Lean To Win może realizować własne projekty, podejmować szereg decyzji, które dotyczą jego zakresu obowiązków, co znacznie usprawnia i przyspiesza działanie. Oczywiście nie oznacza to, że pracownicy nie mogą liczyć na pomoc innych. Wręcz przeciwnie! Wspierający zespół to kolejna z naszych kluczowych wartości. Każdy w firmie wie, że kiedy pojawi się wyzwanie, wystarczy dać o tym znać – pomoc nadejdzie w mgnieniu oka. Właśnie dlatego cenimy również otwartość i komunikację

Jako organizacja promująca lean management wśród naszych wartości nie może zabraknąć oczywiście ciągłego rozwoju. Zdajemy sobie sprawę ze zmian technologicznych i społecznych. Wiemy, jak dynamiczny jest obecnie świat. Chcemy za nim podążać, a nawet go wyprzedzać. Dlatego nie spoczywamy na laurach – zdobywamy nowe umiejętności i kompetencje, aby pomagać naszym klientom oraz wspierać organizacje. 

Niezwykle istotne jest dla nas także stawianie Klienta w centrum naszych działań. Wiemy, że potrzeby naszych partnerów mogą się zmieniać. Zawsze staramy się w nie wsłuchiwać i do nich dostosowywać. Staramy się być elastyczni i tak dobierać formy i zakres współpracy, aby osiągać najlepsze optymalizacje oraz korzyści. 

Mamy nadzieję, że przedstawione powyżej wartości, a także nasza misja zainspirują Cię do stworzenia i opublikowania własnych zasad i kierunków działania. Jeżeli tak właśnie będzie, prosimy napisz do nas! Chętnie dowiemy się, czym kieruje się Twoja organizacja. 

Jeśli jednak powyższy tekst to dla Ciebie za mało. Chciał(a)byś, aby ktoś wsparł Cię w stworzeniu misji, wizji i wartości. Skontaktuj się z nami.

 

 

Przeczytaj również: 

Wartości firmy w duchu lean management

Usprawnienie procesów biurowych. Jak automatyzacja rewolucjonizuje efektywność pracy

Metoda lean startup — co to jest i czym różni się od lean management? 

Jak lean management może pomóc w sukcesji? Poznaj wyzwania sukcesorów