Jak w 23 sekundy zobaczyć kondycję swojej firmy – Case Study HOCOMO

W ramach drugiej odsłony konferencji “Jak zmierzyć i usprawnić biznes” swoje wystąpienie miał Michał Chruściel z firmy HOCOMO. Zebrało ono same pozytywne recenzje i z pewnością, opowieść Michała może być przykładem tego, jak tworzyć i zarządzać firmą. Czym zajmuje się przedsiębiorstwo? Jaka była jego historia? Jak Lean To Win pomogło HOCOMO usprawnić procesy? Jakie usprawnienia wprowadziliśmy? Które z nich miały największe znaczenie w sukcesie firmy? Na te i inne pytania uzyskasz odpowiedź z tego artykułu. Zapraszamy! 

Korzyści dla Hocomo dzięki współpracy z Lean To Win?

  • dostęp do wskaźników biznesowych w tym cash flow w 23 sekundy, 
  • usprawnienia i optymalizacja produkcji, dzięki której HOCOMO rośnie o 87% rocznie, 
  • poprawienie komunikacji wewnętrznej, 
  • istotnie szybsze planowanie i ustalanie harmonogramu. 

Od prototypu do wzrostu obrotów o 87%, czyli krótka historia firmy

Michał Chruściel, założyciel i prezes HOCOMO,  już po maturze został przedsiębiorcą. Miał między innymi plantację truskawek i firmę wynajmującą samochody. Pewnego dnia zainteresował się budową domów modułowych, a że jego dwaj znajomi akurat planowali takie inwestycje, postanowił, że przygotuje dla nich ofertę. Kiedy poinformował pracowników, że od teraz będą budować domy, spotkał się z niedowierzaniem i dezorientacją załogi. Jednak dzięki zapałowi i energii zespołu ruszyła budowa pierwszego prototypu. 

Chociaż koledzy Michała ostatecznie zrezygnowali ze swoich planów budowlanych, to on nie porzucił tematu. Powstały pierwsze ogłoszenia i próby sprzedaży. Już w pierwszym miesiącu HOCOMO podpisało umowy na 6 domów, podobnie było w kolejnym miesiącu. Taka sprzedaż zmotywowała zespół i była początkiem sukcesu firmy. Teraz HOCOMO to 60 zatrudnionych pracowników, a 2021 rok zamknęła z kontraktami o wartości 12 milionów złotych netto. Co więcej, z początkiem 2022 zanotowała zdecydowane przyspieszenie – 87% wzrostu w stosunku do 2021 roku. 

To wszystko jest wynikiem szeregu usprawnień i standaryzacji pracy, które ułatwiły wiele procesów i dały Michałowi przestrzeń do rozwoju firmy. 

Pierwsze usprawnienie

Początkowo HOCOMO oferowało trzy wersje swoich domów. Każdy został odpowiednio wyceniony. Jednak, jak pokazało życie, prawie każdy klient chciał dokonać mniejszych lub większych zmian w wybranym projekcie. Trzeba więc było dokonać przeliczenia i przestawić nową, uzupełnioną kwotę. Tym zajmował się osobiście Michał – on znał ceny surowców i miał wiedzę o kosztach. To zabierało sporo cennego czasu i pewnie zabierałoby go nadal, gdyby nie konfigurator, który firma stworzyła na swojej stronie internetowej. Teraz każdy klient może stworzyć własną wersję domu, zmienić materiały, kolor i wybrać wyposażenie dodatkowe. Klient od razu zna kwotę, którą zapłaci za taki domek a ponadto, dzięki wizualizacji, widzi, jak będzie on wyglądał. Ta zmiana znacznie usprawniła proces sprzedaży i była impulsem do szukania usprawnień w innych obszarach działalności firmy.

Współpraca z Lean to Win – dalsze standaryzacje i wprowadzanie procedur

Ten impuls doprowadził Michała i HOCOMO do dalszej optymalizacji i dodawania nowych procedur oraz do rozpoczęcia współpracy z Lean To Win. Wspólnie zajęliśmy się obszarami związanymi z samą produkcją. 

W HOCOMO ważne jest również zarządzanie zasobami ludzkimi – od ich zatrudniania i wdrażania, po koordynowanie pracy zespołu oraz podwykonawców i współpracowników. Firma poprawiła również procesy związane z planowaniem i ustalaniem harmonogramu, co w takiej firmie jak HOCOMO jest niezwykle ważne. Istotnie poprawiono komunikację wewnętrzną. Początkowo zespół sporo czasu tracił na przekazywanie informacji – dzwonienie, pisanie wielu maili. Co wiązało się również z naturalną chęcią do nawiązywania relacji między pracownikami, przez co brakowało czasu na dokończenie bieżącej pracy. Teraz komunikacja ta jest uproszczona. Na przykład Michał otrzymuje jeden raport tygodniowo, dzięki któremu jest w stanie określić, czy firma pracuje zgodnie z planem i ewentualnie angażować się, w te elementy, które tego wymagają. Niektóre informacje prezes HOCOMO może śledzić również w czasie rzeczywistym. Na przykład obieg finansów, czyli cash flow. 

Cash flow w 23 sekundy

 

Jednym z ważnych elementów w firmach takich jak HOCOMO jest bieżące monitorowanie i szybki dostęp do cash flow. Dlaczego? Ponieważ jednego miesiąca może być dużo wpływów ze sprzedaży, a mało zakupów surowców. Może to sprawiać wrażenie, że jest sporo pieniędzy na kolejne inwestycje i rozwój lub premie. Jednak w kolejnych miesiącach mogą już przeważać koszty. Analiza cash flow pozwala na stworzenie odpowiedniego zabezpieczenia – poduszki finansowej na pokrycie zobowiązań wobec kontrahentów i pracowników. 

Dzięki współpracy z Lean to Win, Michał ma teraz dostęp do informacji o przepływie finansów dzięki wdrożeniu Kokpitu Zarządzania Biznesem. Znajdują się w nim nie tylko dane o obiegu finansowym, ale również wszystkie najważniejsze wskaźniki z konkretnych działów. Pozwalają mu one na spokój i podejmowanie dobrych decyzji – dobrych bo opartych na danych. 

Czas na rozwój firmy 

Dzięki stopniowemu wprowadzaniu procedur, standardów i zautomatyzowaniu procesów, Michał ma więcej czasu na planowanie rozwoju i ekspansji własnej firmy. Chociaż firma ma dopiero 2 lata, to już notuje poważne wzrosty i staje się ważnym graczem na rynku domów modułowych. Co więcej, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, o których pisaliśmy wyżej, jest firmą stabilną. Nawet, odmieniana ostatnio przez wszystkie przypadki, inflacja nie sprawia, że biznes przestaje być nieopłacalny. A do tego, jak podkreśla Michał, jeszcze nigdy nie zdarzyło się w HOCOMO, aby zmienić cenę klientowi po podpisaniu umowy. 

Usprawnij firmę z Lean To Win 

Chcesz mieć czas na rozwój własnej firmy? Podnieść ją na wyższy poziom zarządzania? Stworzyć zestaw najważniejszych wskaźników dla Twojej firmy i mieć do nich błyskawiczny dostęp? Przejść na zarządzanie zautomatyzowane? Sprawdź nas! Wypełnij poniższy formularz i umów się na bezpłatną konsultację z naszymi ekspertami. 

Co zrobiliśmy w HOCOMO?

  • poprawiliśmy i usprawniliśmy produkcję, dzięki czemu firma rośnie teraz o 87% rok do roku, 
  • wdrożyliśmy Kokpit Zarządzania Biznesem – narzędzie, które pozwala śledzić KPI i mieć do nich dostęp nawet w 23 sekundy!
  • istotnie poprawiliśmy komunikację wewnętrzną i planowanie.

 

Teraz Twoja kolej – napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację