Jesteśmy beneficjentami projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Zobacz szczegóły

TWI (Training Within Industry) — co to jest, skąd się wzięło i jak je wdrożyć

Bycie liderem, kierownikiem czy po prostu szefem lub przełożonym wymaga wielu umiejętności. Jedną z nich jest z pewnością bycie nauczycielem oraz przekazywanie wiedzy dotyczącej obowiązków, które pracownicy mają wykonywać na danym stanowisku pracy. Jedną z metod, która obecnie uznawana jest za element filozofii lean, jest TWI – Training Within Industry (z ang. „szkolenie w przemyśle”). Jest to metoda optymalizująca proces szkolenia pracowników oraz wdrażania ich w organizację i nowe procesy. Celem artykułu jest przedstawienie, czym dokładnie jest to narzędzie, skąd się wzięło, jakie są jego poszczególne elementy oraz zalety. Podpowiemy również, jak można wdrożyć TWI w firmie. Zatem zaczynamy!

Training Within Industry tytułowe

Skąd się wzięło TWI?

Metoda ta ma swój początek w latach 40. XX wieku w Stanach Zjednoczonych, kiedy trwała II wojna światowa. Mężczyźni otrzymywali wówczas wezwania do wojska. Wielu z nich wcześniej pracowało w fabrykach, które zaczęły mieć coraz większe problemy ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanej kadry. Ponadto wojna sprawiła, że znacząco wzrosło zapotrzebowanie na broń, amunicję, samoloty oraz czołgi. Jednym słowem – przemysł zbrojeniowy pilnie potrzebował wielu nowych pracowników. Zatrudniano więc młodzież oraz kobiety, które często wcześniej nie miały styczności z pracą w fabrykach.

Aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, czołowi amerykańscy menedżerowie i naukowcy opracowali program mający na celu rozwój kompetencji brygadzistów oraz mistrzów. Tym programem było właśnie TWI. Dzięki niemu możliwe stało się szybkie przygotowanie kadry produkcyjnej oraz uzyskanie znaczącego wzrostu produktywności i jakości.

W programie wzięło udział 600 firm. Wszystkie one skróciły czas szkolenia nowych pracowników o co najmniej 25%. Aż 86% przedsiębiorstw zwiększyło swoją wydajność o minimum 25%, natomiast 100% firm zmniejszyło liczbę zgłaszanych reklamacji o co najmniej 25%.

z programów  TWI korzystały w pierwszej kolejności kobiety i młodzież

Z ziemi amerykańskiej do japońskiej

Po powrocie żołżnierzy do dawnych miejsc pracy program TWI został w USA niejako porzucony. Nie było już potrzeby szybkiego szkolenia nowych pracowników – Ameryka zaczęła żyć innymi wyzwaniami. Jednak metoda ta nie została całkowicie zapomniana. Znalazła swoje miejsce w Japonii, gdzie stała się jednym z kluczowych elementów odbudowy kraju. Została wdrożona między innymi w fabryce Toyoty, która korzysta z niej do dziś. System produkcji tej marki samochodów został szczegółowo opisany i stał się podstawą współczesnego lean managementu. A na czym dokładnie polega TWI oraz jakie kluczowe umiejętności rozwija wśród mistrzów i brygadzistów?

Filary TWI – trzy podstawowe elementy

Instruowanie Pracowników

    Umiejętne szkolenie pracowników to pierwszy element TWI. Polega on na instruowania pracownika, jak wykonać pracę w sposób prawidłowy, sumienny i bezpieczny. W firmach zdarza się, że dana czynność jest wykonywana przez różnych pracowników w różny sposób. Dzieje się tak, ponieważ w firmach brakuje ustalonych standardów pracy. Wprowadzenie ich będzie pierwszym krokiem do dobrego programu szkoleniowego. Kiedy wiadomo już, w jaki sposób wykonać daną czynność i zapisane jest to w stosownych instrukcjach, kolejnym krokiem jest przygotowanie programu szkolenia. W jego skład wchodzić powinno instruktaż prawidłowego wykonania pracy przez przełożonego, pracownik ma mieć również możliwość wykonania samodzielnie tej czynności. Przełożony powinien mieć również możliwość monitorowania postępów swojego podwładnego. 

    Jak pokazują badania [1] pracownik, który ma przeprowadzone szkolenie w ten sposób wykonuje swoją pracę znacząco lepiej, a z czasem wyeliminowane zostają defekty i usterki, które pojawiają się tylko na początku nauki nowych czynności. 

    TWI Training Within Industry

    Doskonalenie metod pracy

      Celem tego programu jest produkowanie towarów lepszej jakości, szybciej, w większej ilości oraz przy możliwie najlepszym wykorzystaniu zasobów ludzkich, maszyn i materiałów. Nowe metody pracy można opracować m.in. poprzez eliminowanie zbędnych czynności lub ich łączenie. Można również reorganizować i upraszczać pracę. Najczęściej polega to na wprowadzaniu niewielkich ulepszeń. Jest to element wpisujący się także w filozofię kaizen.

      Relacje z pracownikami

        Budowanie pozytywnych relacji z pracownikami poprawia współpracę, zwiększa motywację do pracy i ułatwia rozwiązywanie konfliktów. Warto więc, by tego elementu uczyli się nie tylko nowi pracownicy. Metoda ta opisuje również, jak postępować, gdy już dojdzie do konfliktu. Zadaniem przełożonego jest wtedy zebranie wszystkich faktów w sposób bezstronny. Następnie powinien on przemyśleć możliwe rozwiązania i zastanowić się nad ich skutkami. Po wyborze najlepszej opcji należy także sprawdzić, jakie rezultaty przyniosło podjęte działanie.

        Istotne jest także przekazywanie pracownikom informacji zwrotnych na temat tego, jak wykonują swoją pracę. Warto doceniać ich również wtedy, gdy robią coś prawidłowo. Czasami ten aspekt jest niedoceniany przez szefów, którzy uważają, że skoro pracownik otrzymuje wynagrodzenie, powinien po prostu wykonywać pracę poprawnie, a pochwały należą się jedynie za działania ponad normę.

        Konieczne jest także odpowiednie komunikowanie zmian dotyczących pracowników. Informacje takie powinny być przekazywane odpowiednio wcześniej oraz ze zrozumieniem i empatią. Zmiany często powodują opór i lęk – warto to przewidzieć i załagodzić negatywne emocje, zanim się pojawią. Idealną sytuacją jest również wykorzystywanie wszystkich talentów pracowników, tak by mogli się rozwijać i aktywnie angażować w rozwój firmy.

        TWI to też dbanie o relacje z pracownikami

        Dodatkowe programy TWI

        Powyższe programy stanowiły pierwotną wersję TWI. W późniejszym czasie wprowadzono dwa kolejne: Bezpieczna praca oraz Rozwiązywanie problemów.

        Bezpieczna praca

        Program ten ma za zadanie wykształcić w brygadzistach i liderach umiejętość oraz potrzebę tworzenia bezpiecznego środowiska pracy. Przede wszystkim skupia się na prewencji. Proces zaczyna się od identyfikacji miejsc mogących stanowić potencjalne zagrożenie. Następnie opracowuje się środki zaradcze, czyli rozwiązania, które poprawią bezpieczeństwo oraz wyeliminują wypadki. Kolejnym etapem jest wdrożenie tych zmian, a następnie kontrola i monitorowanie wskaźników bezpieczeństwa – czyli sprawdzanie, czy wprowadzone działania przyniosły oczekiwane rezultaty oraz pozytywnie wpłynęły na BHP.

        Rozwiązywanie problemów

        W każdej pracy pojawiają się różnego rodzaju problemy (wyzwania). Program ten pomaga stworzyć warunki, dzięki którym można je rozwiązywać w sposób systematyczny oraz z aktywnym udziałem osób pracujących w danym dziale. Często pozwala to przyspieszyć realizację procesów oraz poprawić wyniki biznesowe całego przedsiębiorstwa.

        TWI z Lean To Win

        Chcesz skutecznie szkolić swoich pracowników zgodnie z metodą TWI, zwiększyć ich wydajność, poprawić jakość wykonywanej przez nich pracy oraz zbudować efektywny system instruktażu i rozwoju kompetencji w swojej firmie?

        Nasi eksperci, którzy z sukcesem wdrożyli zasady TWI oraz lean management w przedsiębiorstwach z różnych branż w całej Polsce, pomogą Ci osiągnąć wymierne korzyści biznesowe:

        • Skrócenie czasu szkolenia nowych pracowników.
        • Wyraźne podniesienie jakości i bezpieczeństwa pracy.
        • Optymalizację procesów oraz eliminację marnotrawstwa.
        • Zwiększenie efektywności zespołów oraz poprawę relacji wewnętrznych.

        Zapisz się już dziś na bezpłatną konsultację, podczas której poznasz praktyczne rozwiązania dopasowane do potrzeb Twojej firmy. Dowiesz się także, jak skutecznie wykorzystać potencjał TWI oraz lean management w Twoim przedsiębiorstwie.

        Rozwijaj swoją organizację razem z Lean To Win – skontaktuj się z nami teraz!

        zaproszenie konsultacje Lean To Win

        Źródła:

        [1] Džubáková, M., & Kopták, M. (2015). Training within industry. R&E-SOURCE

        Furman, J. (2019). The use of the TWI Method to Improve Safety at the Work Station. New Trends in Production Engineering, 2(2), 57-68. 

        https://pl.wikipedia.org/wiki/Training_Within_Industry

        https://leanfrontiers.com/

        Call Now Button