Jak wygląda współpraca z firmą doradczą Lean To Win — pytania i odpowiedzi

Zastanawiałe(a)ś się kiedyś, jak wygląda współpraca z firmą doradczą? Z jakimi problemami można się do nas zgłosić? Od czego rozpoczynamy i jak pracujemy? Czy zajmujemy się tylko lean management? Czy prowadzimy szkolenia? Skąd czerpać wiedzę o szczupłym zarządzaniu? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w poniższym tekście. 

Jak współpracować z firmą doradczą z zakresu lean

Kto może zostać klientem Lean To Win? 

Jak już opisaliśmy we wcześniejszych artykułach naszą misją jest pomaganie firmom rodzinnym i ambitnym startupom w usprawnianiu i zarabianiu. Wszystko po to, aby budować wartość polskiego biznesu, wspierać nestorów i sukcesorów oraz CEO w skalowaniu ich firm. I chociaż największe doświadczenie mamy właśnie w tych obszarach, to nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy wsparli firmę, która wykracza poza powyższy opis. Współpracowaliśmy i nadal współpracujemy z wieloma firmami. Jedne z nich faktycznie były firmami rodzinnymi (jak InstalProjekt lub Poltra) inne to międzynarodowe korporacje (Santander Global Operations) a jeszcze inne zaliczylibyśmy do ambitnych startupów (np. Hocomo, Fifio). Część naszych klientów podzieliła się z nami opiniami i teraz można je przeczytać na tej stronie

Jak rozpocząć współpracę z LTW? 

Najlepszym, chociaż nie jedynym, sposobem rozpoczęcia współpracy z nami jest skorzystanie z bezpłatnej konsultacji, aby to zrobić wystarczy wypełnić krótki formularz na naszej stronie. Następnie skontaktujemy się z Tobą, aby umówić dogodny termin. Zapytamy Cię również o kilka kwestii – z czym do nas przychodzisz? Co robi Twoja firma? Podczas takiego spotkania online poznasz konsultantów strategicznych i właścicieli firmy. Odpowiemy na Twoje pytania i podamy konkretne podpowiedzi, co zrobić, aby zmierzyć się z wyzwaniem lub podnieść efektywność. Taka rozmowa jest niezobowiązująca, ale jest też świetnym punktem wyjścia, aby zrozumieć, w jaki sposób działamy i jak rozwiązujemy problemy. Jeśli uznasz, że współpraca z nami przyniesie Ci korzyści – umawiamy się na kolejne spotkanie w celu omówienia zakresu prac. 

Oczywiście można do nas również zadzwonić lub napisać maila (patrz niżej: Jak się z Wami skontaktować?) 

W jaki sposób pracujecie?

W naszej ofercie mamy szereg rozwiązań, które pomagają wspierać biznes. Po pierwsze jest to autorski Program Szybkich Efektów, który wdrożyliśmy już w ponad 50 branżach. Opiera się on na filozofii lean management i dostosowany jest do polskich warunków organizacyjnych i kulturowych. Składa się on z kilku elementów: 

Zaangażowany Zespół

Polega na tworzeniu zespołu, który będzie odpowiadał za wprowadzane zmiany. Dzięki warsztatom i szkoleniom pracownicy z różnych działów poznają, co to jest lean i najważniejsze terminy tej metody (np. marnotrawstwo, wartość dodana). Taki zespół pracuje też nad mapowaniem procesów i szuka, gdzie można dokonać optymalizacji. Oczywiście wszystko pod okiem eksperta Lean To Win, który proponuje usprawnienia oraz inspiruje do ich szukania. Warsztaty pomagają również w lepszej komunikacji i budowaniu relacji między pracownikami, co wpływa na ich zaangażowanie. 

Przegląd Procesów

To kolejny krok. Pozwala on na policzenie, ile czasu zajmują czynności przed wprowadzeniem zmian, ile kroków robią pracownicy, jak długo operatorzy czekają na dostarczenie potrzebnych części z magazynu itp. Dzięki temu możliwe jest też znalezienie kolejnych miejsc, które warto usprawnić. Ponadto przegląd pozwala na określenie realnych oszczędności – ile czasu można odzyskać, jak skrócić czas realizacji zleceń, ile pieniędzy zaoszczędzić itp. 

Konkretne Usprawnienia

To czas, kiedy pomysły wdraża się w życie i obserwuje się, jak zmienia się działanie firmy. Nadzór nad ich wprowadzeniem jest po stronie konsultanta, natomiast konkretne elementy są wykonywane przez powstały Zaangażowany Zespół. Takie podejście zwiększa motywację pracowników do wdrożenia lean management, poprawia ich zaangażowanie w pracę oraz gwarantuje większy sukces projektu. Dlaczego? Bo łatwiej nam się pracuje nad rzeczami, które sami wymyśliliśmy. Na koniec ponownie można dokonać pomiarów (tymi samymi metodami), aby sprawdzić, jaka była skuteczność wprowadzonych zmian. Poprawa wyników o 30%? 39 dni pracy mniej? Wydajność większa o 30%. To tylko niektóre wyniki naszych klientów. 

Baza wiedzy

Baza Wiedzy 

Wdrożenie usprawnienia to jednak nie wszystko. Warto pracować nad stałym doskonaleniem i dbałością o ciągłość wprowadzonych optymalizacji. Pozwala na to zbudowanie Bazy Wiedzy Firmy. Umożliwia ona szybsze szkolenie nowych pracowników – nawet 4 razy szybsze! Baza pomaga również – w znacznie szybszym – wdrażaniu kolejnych procesów i produktów.

Polecamy również Heartly 

To aplikacja, którą stworzyliśmy, aby zarządzający firmą mogli lepiej monitorować wskaźniki i KPI. Hearly pomaga w podejmowaniu bardziej trafnych decyzji, śledzeniu zmian na bieżąco, a także zapewnia wsparcie odnośnie interpretacji wyników i podejmowania działań w celu ich poprawy

Heartly, dashboard

Czy prowadzicie warsztaty i szkolenia? 

Oczywiście, że tak. W zasadzie każda transformacja lean zaczyna się od warsztatu (w ramach etapu Zaangażowany Zespół — patrz wyżej). Jeżeli jednak chcesz, aby Twój zespół poznał zasady rządzące lean management, zaczął rozróżniać pojęcia kaizen i kanban i aby samodzielnie mógł tworzyć optymalizacje, które zmniejszą koszty, a poprawią efektywność — nic prostszego zapraszamy na warsztaty lean. Tego typu szkolenia są prowadzone przez konsultantów lean z bogatym doświadczeniem z zakresu lean management, a dodatkowo są ciekawe, co sprawia, że uczestnicy wychodzą z nich zadowloeni i zmotywowani do wprwadzania zmian. 

Prowadzimy również szkolenia dla właścicieli firm i dyrektorów — te szkolenia nazywamy Lean Mastermind

Co to jest Lean Mastermind? 

Lean Mastermind to specjalny rodzaj szkolenia przeznaczony właśnie dla właścicieli i zarządzających przedsiębiorstwami produkcyjnymi czy usługowymi. Szkolenie to odbywa się w siedzibie klienta, u którego wprowadziliśmy usprawnienia. Dzięki takiej wizycie posłuchasz o konkretnych usprawnieniach i rezultatach, jakie te działania przyniosły. Zobaczysz na żywo optymalizacje oraz zastosowane rozwiązania. Będziesz mógł(a) porozmawiać z zarządem gospodarzy o sposobach rozwiązywania problemów oraz o tym, jak współpracuje się z Lean To Win. Ponadto poznasz również innych przedsiębiorców, którzy mogą mieć podobne wyzwania. 

Spotkania te nie odbywają się cyklicznie, ale warto być ich uczestnikiem. Aby dowiedzieć się o nich z pierwszej ręki – najlepiej zapisać się na nasz newsletter. To tam w pierwszej kolejności ogłaszamy, kiedy i w jakiej firmie odbędzie się najbliższe spotkanie. 

Kto wie, może kiedyś takie spotkanie zorganizujemy u Ciebie w firmie? 

Lean Mastermind Lean To Win

Jakie problemy rozwiązujecie? 

Nadmierne marnotrawstwo, czyli jak zwiększyć niską efektywność 

W procesach produkcyjnych i usługowych często występuje marnotrawstwo w postaci nadprodukcji, zbędnego transportu, nadmiernych zapasów, zbędnych ruchów, defektów, oczekiwania oraz niewykorzystanego potencjału pracowników. Takie marnotrawstwo prowadzi do zwiększenia kosztów i zmniejszenia efektywności operacyjnej. Jak może pomóc w tym lean management? Po pierwsze konsultanci identyfikują miejsca, gdzie powstają straty np. poprzez mapowanie strumienia wartości. Następnie starają się wystandaryzować pracę oraz uprzątnąć miejsce wykonywania obowiązków (5S). Na koniec wprowadzają kaizen, czyli ciągłe doskonalenie, aby marnotrawstwa nie wróciły, a wręcz, by zmniejszały się jeszcze bardziej. 

Lean na problemy z jakością, czyli jak radzić sobie z reklamacjami

Czasami w firmach zdarza się wysoki poziom defektów i błędów w procesach produkcyjnych lub usługowych. To prowadzi m.in. do zwiększonych kosztów reklamacji, zwrotów oraz obniżenia satysfakcji klientów. Problemy z jakością mogą wynikać z niewłaściwych procedur, braku standaryzacji oraz niewystarczającego szkolenia pracowników. Aby poprawić jakość, można zastosować narzędzia takie jak „Poka-Yoke” (zapobieganie błędom), standaryzacja pracy oraz diagram Ishikawy (diagram rybich ości) do identyfikacji i analizy przyczyn problemów. Następnie z pomocą konsultanta zostaną wybrane najlepsze metody do zmniejszenia ilości błędów.  

Długie czasy cyklu produkcyjnego – jak poprawić konkurencyjność?

Zbyt długie czasy cyklu produkcyjnego prowadzą do opóźnień w dostarczaniu produktów do klientów, co może skutkować utratą konkurencyjności i zadowolenia klientów. Długie cykle mogą być wynikiem nieoptymalnych procesów, braku synchronizacji między działami oraz przestojów maszyn.  Konsultanci lean pracują nad skróceniem czasu cyklu poprzez zastosowanie narzędzi takich jak „Kanban” (system sygnalizacji i zarządzania przepływem produkcji), Just-in-Time (produkcja dokładnie na czas) oraz TPM (Total Productive Maintenance) dla minimalizacji przestojów.

Jak poprawić niską wydajność pracy i niskie zaangażowanie pracowników?

Niska wydajność pracy prowadzi do zwiększenia kosztów operacyjnych i obniżenia produktywności. Może wynikać z nieefektywnych procesów, niewłaściwego wykorzystania zasobów, braku motywacji i odpowiedniego szkolenia pracowników.  Aby zwiększyć wydajność pracy, można wdrożyć techniki takie jak kaizen, SMED (Single-Minute Exchange of Dies) dla szybkiej zmiany narzędzi i elastyczności produkcji oraz Hoshin Kanri (strategiczne zarządzanie) dla lepszego planowania i realizacji celów. Sam proces tworzenia zespołu lean, dawania możliwości zgłaszania problemów i pomysłów na lepszą pracę sprawia, że pracownicy są bardziej zadowoleni z tego, co robią i chętniej przychodzą do pracy. 

(Przeczytaj również: Co zrobić, aby pracownicy czuli się zaangażowani i bardziej odpowiedzialni za sukces firmy? Jak może pomóc w tym lean management?)

Jak zwiększyć elastyczność produkcji/usług? 

Brak elastyczności w produkcji lub świadczeniu usług utrudnia szybkie reagowanie na zmiany w popycie rynku, co może prowadzić do utraty klientów i przychodów. Niska elastyczność wynika ze sztywnych procesów, ograniczeń technologicznych i braku wielozadaniowości pracowników. Wzrost elastyczności można osiągnąć poprzez zastosowanie metod takich jak Cross-Training (szkolenie wielozadaniowe pracowników), zarządzanie przepływem jednokierunkowym (One-Piece Flow) oraz Quick Response Manufacturing (szybkie reagowanie w produkcji) dla skrócenia czasów dostosowania się do zmian. 

Ponadto możemy pomóc w takich tematach jak: 

     

    Czy da się sprawdzić, czy potrzebuję wsparcia Lean To Win? 

    Istnieje kilka sposobów. Jednym z nich jest oczywiście rozmowa w trakcie bezpłatnych konsultacji. Tam możesz opowiedzieć nam o swoich wyzwaniach, a my powiemy, czy mamy narzędzia, wiedzę i doświadczenie, aby Ci pomóc. 

    Możesz też skorzystać z narzędzi, które przygotowaliśmy:

    Kompas Zarządzania 

    Kompas to narzędzie przeznaczone w głównej mierze dla właścicieli firm, sukcesorów oraz managerów. Jest to ankieta składająca się z kilkudziesięciu pytań, na które możesz odpowiedzieć: tak lub nie. Pozwala ona na sprawdzenie poziomu zaawansowania i efektywności zarządzania. Wyniki zostaną zaprezentowane na 6 wymiarach: wskaźniki, wizualizacja, komunikacja, raportowanie, decyzyjność i strategia. Na koniec otrzymasz zalecenia, co poprawić, aby jeszcze lepiej dowodzić firmą. To pozwoli również na identyfikację miejsc do poprawy. Z wynikami z Kompasu Zarządzania możesz się do nas zgłosić w ramach bezpłatnych konsultacji – wspólnie omówimy Twoje wyzwania i pokażemy, gdzie, jako Lean To Win, możemy pomóc.

    Kalkulator oszczędności

    Kolejne narzędzie to kalkulator oszczędności. Pokazuje on, ile pieniędzy można zaoszczędzić dzięki zastosowaniu efektywnych usprawnień procesów produkcyjnych i komunikacyjnych. Dzięki temu oszacujesz, ile czasu marnuje się w Twojej firmie na zbędne, nieprzynoszące wartości czynności. Sprawdzisz również, ile maszyn nie pracuje na pełnych obrotach oraz ile procesów jest niewystandaryzowanych. Wynikiem tego testu są oszacowane oszczędności w skali roku po zastosowaniu usprawnień. 

    Jak się z Wami skontaktować? 

    Do dyspozycji masz szereg możliwości!

       

        1. Napisz e-mail 
        2. Wypełnij formularz kontaktowy
        3. Napisz na LinkedIn lub Facebook
        4. Zadzwoń 602 787 440
        5. Umów się na bezpłatną konsultację

      1.  

      1.  

      1.  

      1.  

      Gdzie można przeczytać więcej o lean management i optymalizacji?

      Cieszymy się, że chcesz poszerzać swoją wiedzę o usprawnieniach. Oto kilka miejsc, prowadzonych przez Lean To Win, z których dowiesz się więcej o tej filozofii zarządzania, ale nie tylko. 

      Baza wiedzy Lean To Win

      Na naszej stronie internetowej znajdziesz Bazę Wiedzy, a w niej blog, na którym regularnie piszemy o lean management, zarządzaniu i tworzymy poradniki dla właścicieli, managerów, sukcesorów i nestorów. W tekstach mieszamy nasze doświadczenie z wiedzą teoretyczną i badaniami naukowymi z zakresu szczupłego zarządzania. Poniżej kilka przykładowych artykułów: 

      Misja, wizja oraz wartości przedsiębiorstwa – puste slogany, czy najważniejsza część strategii firmy? 

      Lean management w e-commerce – obszary do zyskownych usprawnień oraz przykłady

      PDCA, 5 Why i inne metody rozwiązywania problemów według lean management

      Matryca kompetencji (skills matrix) — czym jest, po co ją tworzyć i jak pomaga pracownikom i zespołom w zarządzaniu?

      3 pomysły na usprawnienie produkcji

      Blog Heartly 

      Potrzebujesz doszkolić się ze wskaźników? Zapraszamy na blog heartly.pl. Tam również cyklicznie umieszczamy teksty, które wzbogacą Twoją wiedzę. Jakie KPI śledzić w określonych działach? Jak podejmować decyzje w oparciu o dane? To tylko niektóre poruszane przez nas tematy. Oto kilka przykładów: 

      Zanim przejmiesz stery, ustaw swój kokpit w aplikacji Heartly. Zarządzanie wizualne i wskaźniki.

      KPI w dziale obsługi klienta, czyli kluczowe wskaźniki efektywności, które warto mierzyć w call center

      Jak mierzyć biznes, żeby wygrywać. Jakie wskaźniki mierzyć w usługach, żeby zapewnić rozwój biznesu?

      Jakie są wskaźniki satysfakcji klienta? Jak sprawdzić lojalność?

      Heartly, czyli jak podejmować zyskowne decyzje biznesowe 

      Newsletter

      To porcja najnowszych wieści z Lean To Win. Dwa-trzy razy w miesiącu wysyłamy wiadomości wprost na Twoją skrzynkę. Dowiesz się z nich o najnowszym artykule w bazie wiedzy, to tam ogłaszamy nabór na szkolenie Lean Mastermind i informujemy o naszym udziale w konferencjach oraz o webinarach, w których dzielimy się wiedzą. 

      Zapisz się na newsletter

      YouTube 

      Nasz kanał na YouTube nazywa się Efektywni Wygrywają. Andrzej Krótki, prezes Lean To Win i konsultant strategiczny opowiada, co zrobić, aby prowadzić bardziej wydajną firmę i dzięki temu wygrywać uwielbienie klientów (i z konkurencją). 

      Słownik lean

      Świat lean potrafi być skomplikowany. Istnieje wiele terminów, metod i narzędzi, które opracowała ta filozofia zarządzania. Spora część z nich jest wytłumaczona w naszym słowniku lean. Strona ta jest stale rozbudowywana, dodawane są kolejne hasła oraz linki do naszych artykułów, które rozszerzają dany temat. 

      Nagrany webinar – KF LEX

      Co jakiś czas prowadzimy webinar. Większość z nich można zobaczyć tylko na żywo (właśnie dlatego warto zapisać się do newslettera lub śledzić nasze media społecznościowe). Jednak jeden z nich – Jak odzyskać 300 godzin pracy dzięki automatyzacji w obsłudze klienta i fakturowaniu? – został nagrany i możesz go obejrzeć. Jak to zrobić? Kliknij tutaj. 

      Media społecznościowe 

      Zapraszamy również na nasze strony w mediach społecznościowych. Na Facebooku i LinkedIn również dzielimy się wiedzą. 

      Czy możecie podać jakieś przykłady współpracy 

      Jasne! Wiele opisanych przykładów naszej współpracy znajdziesz w zakładce Case Study

      Tutaj podzielimy się z Tobą kilkoma efektami naszej współpracy: 

      Podniesiona wydajność produkcji z 60 na 80%, poprawiona terminowość z 60 na 95% w firmie Luxon LED. 

      Pilotażowe wdrożenie, które przeprowadziliśmy w firmie KF LEX w obszarze raportowania pracy, fakturowania i komunikacji pozwoliło odzyskać ponad 300 godzin w skali rocznej.

      W firmie IngramMicro – poprawienie na stałe wydajności o 20%.

      Zwiększenie  wydajność z 450 szt. na zmianę do 700 szt. na zmianę w firmie Ceba sp. z o.o. 

      Uzyskanie ponad 95% dostaw do klientów w terminie oraz skrócenie czasu przyjęcia towarów na magazyn o 25% w firmie Geldbach Polska. 

      Efekty współpracy

      Nie ma tutaj pytania, na które chciał(a)bym poznać odpowiedź. Co zrobić? 

      W takiej sytuacji najlepiej od razu napisz lub zadzwoń. 🙂 

      Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi wiesz więcej o Lean To Win i o sukcesach, jakie osiągamy wspólnie z naszymi klientami oraz partnerami biznesowymi. Wierzymy, że dzięki niemu łatwiej będzie Ci się z nami skontaktować w razie potrzeby.  

      Przeczytaj również: 

      Czym jest balansowanie linii produkcyjnej? Wyjaśniamy na przykładzie firmy Luxon LED

       Jak usprawnić pracę firmy, czyli lean management na przykładzie branży narzędziowej. Case study Poltra sp. z o.o.

      Co zrobić, aby nie odbierać telefonu na urlopie? Czy to w ogóle możliwe w stale rozwijającej się firmie? Przewodnik dla przedsiębiorców